علی اکبر سرخوش
ملیت : ایرانی
-
قرن : 14
منبع : مردان موسیقی سنتی و نوین ایران (جلد دوم)
علىاكبر سرخوش یكى از هنرمندان با سابقه در هنر موسیقى و فن سازسازى مىباشد، وى به سال 1302 در تهران متولد شد و از زمانى كه چشم باز كرد، گوشش و چشمش به نواهاى آسمانى موسیقى و سازهاى مختلف بخصوص سنتور و تار كه پدرش مىساخت و مىنواخت آشنا گردید.
پدر بزرگ وى سلیمانخان سرخوش سنتور را بسیار خوب مىنواخت ولى هیچ گاه در محافل و مجالس سنتور ننواخت و هر زمان هم كه صداى ساز وى بلند مىشد تنها براى دل خود و اندك دوستان نزدیك بود. پدر علىاكبر سرخوش در تهران خیابان ناصرخسرو باغچه علیجان، كارگاه كوچكى داشت كه در آن به ساختن تار و سنتور مشغول بود نگارنده كه كودكى بیش نبودم و ساكن همان محل بودم روزها كه از جلوى كارگاه وى گذر مىكردم محو نواختن سنتور ایشان مىشدم به طورى كه مدتها بدون این كه خود متوجه باشم آنجا ایستاده و به نواى گرم ساز او گوش مىدادم و به خوبى یادم هست كه روزى جهت خریدن نان رفته بودم و تابستان بود و زیر بازارچه باغچه علیجان بسیار خنك و من آنقدر به نواختن سنتور وى گوش داده بودم كه نان تمام شد و من دست خالى به خانه بازگشتم و آن روز كتك مفصلى از پدرم خوردم و پدرم وقتى علت را فهمید آمد و به مرحوم كریم سرخوش كه او را اهل محل (دادا) مىنامیدند گفت كه اگر باز هم پسرم آمد اینجا و معطل شد او را دعوا كنید تا دنبال كار خود برود زیرا مىترسم كه به نواختن ساز علاقهمند شود و در آینده به موسیقى روى آورد! و از كار اصلى خود كه درس خواندن است بازبماند. ناگفته نماند در محل ما (باغچه علیجان) در آن زمان، مرحوم حسین صبا نیز سكونت داشت كه هر روز مىآمد و در مغازهى كریم سرخوش از نواختن ساز سرخوش بهره مىگرفت و خانم ملوك ضرابى نیز كه خانهاش در همان حوالى بود هر وقت كه از جلوى كارگاه این پیر استاد مىگذشت مدتى با وى صحبت و احوالپرسى و راجع به موسیقى و هنر گفتگو مىكرد و نگارنده خود به خوبى اینها را یادم هست. علىاكبر سرخوش هنوز به سن 10 سالگى نرسیده بود كه در كارگاه پدر و زیر نظر او مشغول فراگیرى فن سازسازى شد و چون از گوش دقیق و حساس بهرهى كافى داشت در كوك سنتور یكى از خبرهگان است و سالهاى متمادى كوك این ساز را حتى براى بسیارى از نوازندگان بزرگ اركستر به عهده دارد. علىاكبر سرخوش، بیش از پنجاه سال است كه مشغول ساختن سازهاى مختلف بخصوص سنتور است و به نواختن سازهایى مثل: سنتور، سهتار، تار، كمانچه، پیانو و آكوردئون آشنایى كامل دارد و اولین هنرمندى است كه روى آكوردئون ربع پرده قرار داد كه بشود آهنگهاى ایرانى را با آن نواخت. سازهاى ساخت سرخوش سالها است كه مونس هنرمندان كشور مىباشد و بسیارى از آنها به خارج كشور برده شده كه سفارشات زیادى هم به ایشان جهت ساخت شده ولى گویا به واسطهى بعضى ناهماهنگىها، ایشان رغبتى به صادر كردن آنها ندارد. چون سازهاى ساخت وى از درختهاى آزاد مىباشد كه بسیار مورد نظر هنرمندان بوده و داراى صدایى صاف و رسا مىباشد.
در اینجا بىمناسبت نیست یادآور شوم كه صنعت و هنر سازسازى جزو هنرهاى ظریفه مىباشد كه نمایانگر فرهنگ صوتى هر كشور نیز هست، با توجه به فرهنگ و هنر بزرگ ایران اگر دولت امكاناتى فراهم آورد و حمایتى هم نه چندان زیاد در حد همكارى دستگاههاى دولتى مىتوان با توجه به تقاضاهاى فراوان ممالك خارج سازهاى دستساز ملى ایران به آن كشورها صادر شود تا هم هنرمندان به كار گمارده شوند و هم ارز بسیار به كشور سرازیر شود و هم موسیقى و نمونهى سازهاى ملى ایران به جهانیان شناسانده شود. علىاكبر سرخوش كه از سالهاى اولیه رادیو با این مؤسسه همكارى داشته و در اركستر مرحوم استاد ابراهیم منصورى شركت مىكرده خود به نواختن تمام سازها آشنایى دارد و خود یكى از سلیستهاى خوب كشور مىباشد. ابراهیم سرخوش برادر بزرگ وى بود كه در نواختن تار چیرهدست بود.
فعالیت ها : : مشاهیر / صنعتگران
تازه های مشاهیر
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}